Trevor Noah ontvangt Erasmusprijs
- Maarten Vissers
- 28 nov 2023
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 27 feb
āššŖš¦šµš“ š£š³š¦šÆšØšµ š®š¦šÆš“š¦šÆ š»š° š£šŖš« š¦šš¬š¢š¢š³ š¢šš“ š“š¢š®š¦šÆ š°š® šŖš¦šµš“ šš¢š¤š©š¦šÆ. šš°š°š³š¢š š¢šš“ š»š¦ š¦š¦šÆ šµš°šµš¢š¢š š¢šÆš„š¦š³š¦ š¢š¤š©šµš¦š³šØš³š°šÆš„ š©š¦š£š£š¦šÆ š„š¢šÆ š«šŖš«š»š¦šš§.ā
Dit zijn de woorden van Trevor Noah, vandaag in een interview met de Volkskrant. Trevor Noah ontvangt morgen de Erasmusprijs uit de handen van onze koning. Deze oeuvreprijs wordt uitgereikt aanā¦
āš¦š¦šÆ š±š¦š³š“š°š°šÆ š°š§ šŖšÆš“šµš¦šššŖšÆšØ š„šŖš¦ š¦š¦šÆ š£š¶šŖšµš¦šÆšØš¦šøš°šÆš¦ š£šŖš«š„š³š¢šØš¦ š©š¦š¦š§šµ šØš¦šš¦š·š¦š³š„ š°š± š©š¦šµ šØš¦š£šŖš¦š„ š·š¢šÆ š„š¦ šØš¦š¦š“šµš¦š“šøš¦šµš¦šÆš“š¤š©š¢š±š±š¦šÆ, š“š°š¤šŖš¢šš¦ šøš¦šµš¦šÆš“š¤š©š¢š±š±š¦šÆ š°š§ š„š¦ š¬š¶šÆš“šµš¦šÆ [ā¦] šš¦ šÆš¢š„š³š¶š¬ ššŖšØšµ š°š± š©š¶š®š¢šÆšŖš“šµšŖš“š¤š©š¦ šøš¢š¢š³š„š¦šÆ š»š°š¢šš“ šµš°šš¦š³š¢šÆšµšŖš¦, š¤š¶ššµš¶š³š¦šš¦ š·š¦š¦šš·š°š³š®šŖšØš©š¦šŖš„ š¦šÆ š°šÆš„š°šØš®š¢šµšŖš“š¤š©, š¬š³šŖšµšŖš“š¤š© š„š¦šÆš¬š¦šÆ.ā
Als de onderbouwing van een prijs uit zoveel moeilijke woorden bestaat, dan weet je dat het prestigieus is.
Om meerdere redenen is de verkiezing van Trevor Noah bijzonder. Hij is de eerste dertiger die de prijs in ontvangst mag nemen en na Charley Chaplin is hij de tweede komiek.

Dat Trevor Noah nu al een oeuvreprijs krijgt, verbaast me niet echt. De man is jaloersmakend getalenteerd en productief. Hij heeft al 11 comedy voorstellingen gemaakt en zeven jaar lang het dagelijkse satirische programma The Daily Show gepresenteerd. Tussendoor schreef hij nog even een boek: Born a Crime. Een absolute aanrader! Het boek gaat over hoe hij is opgegroeid in Zuid-Afrika onder het Apartheidsregime. Het is even tragisch als hilarisch.
In het interview wijdt Trevor nog een paar woorden aan het nut van humor:
āIk ben altijd voorzichtig met het belangrijk maken van comedy en satire. Ik denk niet ze het beste instrument zijn om onderdrukking of autoritaire regimes te bestrijden. Maar satire is wel in staat om iets weg te nemen van de macht van onderdrukkers. Tot mijn genoegen las ik in de geschiedenisboeken hoe Charlie Chaplin met zijn film The Great Dictator uit 1940 echt schade wist toe te brengen aan de faƧade van Adolf Hitler als een almachtige figuur. Door die film begonnen mensen, ook Duitsers zelf, te zien hoe belachelijk Hitler was. Elke leider blijft toch ook een mens. Comedy en satire kunnen goede instrumenten zijn om daaraan te herinneren.
āOok is comedy altijd een soort lakmoesproef. In het algemeen kun je stellen dat hoe meer comedy en satire er is in een land, hoe meer vrijheid en democratie. Als autoritaire leiders aan de macht komen, zie je altijd dat humor en satire de eerste bastions van de vrijheid van meningsuiting zijn die worden ingeperkt.ā
Wijsheden in deze tijd misschien nog wel van pas gaan komen.